Kaksi naista katsomassa kännykkää

Referenssi

Kommunikaatio ILO

Voimaannuttavaa kommunikaatiota: Vilo-vuorovaikutuspassi

Vilo-vuorovaikutuspassi on sovellus vuorovaikutuksen tukemiseen henkilöille, joilla on kommunikoinnin haasteita. Sen avulla tehdään näkyväksi vuorovaikutukseen ja kommunikointiin liittyvät tuen tarpeet, toimintatavat sekä arjen tärkeät asiat. Passi on selainpohjainen, joten sitä pystyy käyttämään millä tahansa laitteella: älypuhelimella, tabletilla tai tietokoneella. 

Vilon näkymät esitettynä tabletin ja kännykän näytöillä.

Haaste

Kommunikaatio ILOn perustaja, Henna Sillanpää, ideoi vuorovaikutuspassin vuonna 2020. Tuolloin hän toteutti yksinkertaisen prototyypin passista, mutta havaitsi, ettei yksin pysty toteuttamaan sellaista ratkaisua kuin haluaisi. Mukaan tulleen kumppanin kanssa vuorovaikutuspassin kokonaisuutta pystyttiin hahmottelemaan paremmin: miten passi voisi toimia ja miltä se näyttäisi. Kommunikaatio ILO ja Monad lähtivät toteuttamaan ideaa toimivaksi digitaaliseksi ratkaisuksi. Vilo-vuorovaikutuspassi sai toteutukseen ELY-rahoitusta.

Ratkaisu

Vilo-vuorovaikutuspassi ja siihen liittyvää liiketoiminnallinen näkökulma kirkastettiin Monadin kanssa alkuvuodesta 2023. Tarkkaan rajattu ja huolellisesti suunniteltu pilotoitava versio syntyi nopeasti puolitoista kuukautta etuajassa.

 

Ymmärrystyön osana pilottikäyttäjiä haastateltiin ja he saivat haastattelun jälkeen palvelun käyttöönsä. Aidoissa käyttötilanteissa voitiin tarkkailla käyttäjiä, passin käyttöönottoa, ymmärrettävyyttä ja mahdollisia käytettävyyshaasteita. Haastattelutilanteissa kartoitettiin myös liiketoiminnallista näkökulmaa, kuten minkä nykyisen ratkaisun vuorovaikutuspassi arjessa korvaisi, millaiset asiat ovat niin käytön mahdollistajia kuin estäjiä sekä millainen hinnoittelumalli olisi luonteva.

Kattavan suunnittelutyön ja selkeiden tavoitemäärittelyjen ansiosta ohjelmiston toteuttaminen oli suoraviivainen prosessi. Se toteutettiin React-pohjaisena, modernina web-sovelluksena. Ohjelmiston valmistumisen etuajassa yllätti asiakkaan positiivisesti:
– Koko prosessin ajan olin tietoinen mitä tehdään missäkin vaiheessa. Yksinkertaistamisen ja selkeyden ansiosta olen ymmärtänyt mikä on mahdollista toteuttaa ja missä rajoissa, kertoo Henna Sillanpää.

Alkuperäisestä ideasta rakennettiin kivijalka MVP-version (minimum viable product) luomikseksi. Tämä edesauttoi kehitystyön resurssien keskittämistä liiketoiminnan ja loppukäyttäjien kannalta ensisijaisesti tärkeiden ominaisuuksien kehittämiseksi. Viiden kuukauden pilotoinnin jälkeen Vilo julkaistiin laajemmalle yleisölle elokuussa 2023.

Tulokset 

Vilo-vuorovaikutuspassi on Kommunikaatio ILOn ensimmäinen verkkosovellus. Se hyödyttää yrityksen nykyisiä asiakkaita, tarjoaa ratkaisun sekä palveluasumisen yksiköiden asiakkaille että yksityisille tukea tarvitseville henkilöille. Helposti käyttöönotettava ja laiteriippumaton sovellus auttaa käyttäjää kertomaan arkeen liittyvistä asioista, tuen tarpeesta tai mieltymyksistään tekstin, kuvien tai videoiden avulla fyysisissä vuorovaikutustilanteissa. Sovelluksesta voi jakaa katseluoikeudet vuorovaikutuspassin sisältöön sekä lisätä muokkausoikeuksia esimerkiksi avustajalle tai perheenjäsenelle. 

Merkitys

Vilo-vuorovaikutuspassi helpottaa merkittävästi käyttäjien arkea, mahdollistaen luontevan kommunikoinnin ja itsensä ilmaisun eri tilanteissa. Passi poistaa rajoitteita, vähentää hämmennyksen ja turhautumisen tunteita sekä tarjoaa helpon tavan jakaa oleellista tietoa eri ihmisille. Lisäksi se on osoittautunut arvokkaaksi apuvälineeksi uusien ihmisten kohtaamisessa. Esimerkiksi huoltajat voivat olla turvallisin mielin, että tärkeät tiedot tulevat esimerkiksi oppilaan uuden opettajan tietoon.

– Elämäni ei ole arjessa enää niin rajoittavaa. Passin avulla olen voinut ilmaista itseäni ja kommunikoida itsenäisemmin, käyttäjäpalaute.

Next Steps

Kuinka edetään?

Sovitaanko juttutuokio?

Käydään yhdessä läpi teidän tilanne ja tarpeet, niin voimme tehdä ehdotuksen etenemisestä.

Antti Riikonen, CEO
+358 50 480 2426
[email protected]

Tietoa yrityksestä

Kommunikaatio ILO tarjoaa kommunikaatio-opetusta ja -ohjausta puhevammaisille ja kielihäiriöisille sekä heidän arjessaan mukana oleville henkilöille Keski-Pohjanmaalla. Ohjausta tehdään yhdessä asiakkaan perheen ja lähipiirin kanssa tai se voidaan räätälöidä työyhteisön tarpeisiin. Vilo-vuorovaikutuspassi on Kommunikaatio ILOn kehittämä digitaalinen palvelu, joka tukee kommunikaatiota vuorovaikutustilanteissa. Selainpohjainen palvelu on laiteriippumaton ja se on saatavilla suomeksi.
Kokeile Vilo-vuorovaikutuspassia: vilo.vuorovaikutuspassi.fi