Kustomoitu verkkokauppa vastaa liiketoimintasi tarpeisiin

Verkossa tapahtuvan liiketoiminnan räjähdysmäisen kasvun myötä, yhä suurempi osa tuotteita myyvien yritysten toiminnasta on siirtynyt verkkoon. Jos vielä et ole ehtinyt mukaan nosteeseen, vähintäänkin kannattaa harkita verkkokaupan toteuttamiseen liittyviä vaihtoehtoja. 

Suosion lisääntyessä, kasvavat myös asiakkaiden odotukset. Tuotekatalogimainen listaus ostettavista tavaroista ei enää riitä laatutietoiselle asiakkaalle, vaan hyvän verkkokaupan tulee olla kiinteä osa brändin digitaalista näkyvyyttä ja kokonaisvaltaista asiakaskokemusta, joten verkkomyyntiin ja verkkonäkyvyyteen kannattaa panostaa enemmän kuin koskaan aiemmin. Kustomoitu verkkokauppa mahdollistaa kokonaisvaltaisen digitaalisen osto- ja asiakaskokemuksen hiomisen huippuunsa. 

Valmis verkkokauppa-alusta vai toteutus tarpeen mukaan?

Markkinoilla on lukuisia valmiita ja helppokäyttöisiä verkkokauppa-alustoja, joiden avulla oman kauppapaikan pystyttäminen tapahtuu hetkessä. Yksinkertaisimmillaan alkuun pääseminen käy todella helposti, kun taas toiset ratkaisut vaativat enemmän teknistä osaamista. Mikäli verkossa tapahtuva liiketoiminta on pientä, simppelit valmiit alustat ovat yleensä hyvä ratkaisu alkuun. 

Palvelun valinnassa kannattaa kiinnittää huomiota, että se tarjoaa rajapintoja  tulevaisuuden tarpeita varten, jotta liiketoiminnan kasvaessa ei tarvitsisi heti olla siirtymässä palvelusta toiseen. Huomio kannattaa kiinnittää myös alustan  analytiikkaan, sillä se on kullan arvoista verkkokaupan kehityksessä. Kansainvälistymiseen tähdättäessä lokalisointiominaisuudet tulevat tärkeiksi.

Yleensä seuraava vaihe verkkokaupan kehityksessä saavutetaan, kun valmiin verkkokaupparatkaisun yhteyteen integroidaan muita käytössä olevia järjestelmiä, kuten ERP tai CRM. Tästä syystä on hyvä valita heti alkuun sellainen ratkaisu, jossa on tarjolla rajapintaa integraatioiden rakentamiselle. Yhdistämällä eri järjestelmät toisiinsa, pyritään usein automatisoimaan prosesseja ja ehkäisemään tiedon siiloutumista. 

Parhaimmillaan sivuston toiminnallisuudet on suunniteltu siten, että ne ennakoivat tulevaa ostotapahtumaa helpottamalla sitä erilaisin keinoin”

Kun verkkokauppa halutaan nostaa saumattomaksi osaksi yrityksen brändiä ja hioa asiakaskokemus huippuunsa, on kustomoidun ratkaisun kehittämisen aika. Tuotteiden ostaminen verkosta voidaan sisällyttää niin kiinteäksi osaksi kaikkea yrityksen digitaalista sisältöä, että käyttäjä ei varsinaisesti edes koe olevansa verkkokaupassa: asiakas saattaa selailla yrityksen tuottamaa sisältöä, nähdä mielenkiintoisen tuotteen kuvassa ja ostaa sen samantien klikkaamalla. Parhaimmillaan sivuston toiminnallisuudet on suunniteltu siten, että ne ennakoivat tulevaa ostotapahtumaa helpottamalla sitä erilaisin keinoin: esimerkiksi tunnistamalla asiakkaan käyttävän iPhonea, jolloin on luontevaa tarjota maksuvaihtoehdoksi Apple Pay:ta. 

Adara kehittää kustomoitua verkkokauppaansa yhteistyössä Monadin kanssa

Adara Pakkaus Oy on Valkeakoskella toimiva pahvi- ja pakkausalan yritys, jonka asiakkaana on muun muassa kotimaisen elintarviketeollisuuden yrityksiä. Adaran verkkokauppa on tärkeä tilauskanava lukuisille aktiivisesti tilaaville asiakkaille. “Verkkokauppa on liiketoiminnalle tärkeä, sillä sitä kautta tulee ja ajetaan tilauksia”, kertoo Marja Telenius Adaralta. 

Olennainen osa verkkokaupan asiakkaiden positiivista käyttökokemusta rakentuu käytettävyyden ja palvelukokonaisuuden sujuvuuden varaan. Konkreettisena esimerkkinä tilaamista helpottavat QR-koodeihin perustuvat tilauspohjat. Adaralla aihetta on lähestytty myös kehittämällä prosesseihin suoraviivaisuutta. Tästä syystä verkkokauppa on integroitu suoraan toiminnanohjausjärjestelmään. Toteutus on rakennettu yhteistyössä kanssamme ja vastaamme Adaran kumppanina verkkokaupan jatkuvasta ylläpitämisestä sekä jatkokehittämisestä. 

Onko teillä tarve kustomoidulle verkkokaupalle tai järjestelmien välisille integraatioille? Meidän osaamisemme ydintä on kehittää laadukkaita ohjelmistoratkaisuja asiakkaidemme tarpeisiin. Varaa aika maksuttomaan konsultaatioon ja jutellaan lisää. 

Kirjoittanut Aki Haapamäki
Julkaistu