Onnistunut ohjelmistoprojekti

Mietitkö ohjelmistoprojektin käynnistämistä ja jo valmiiksi jännittää, mitä siitä mahtaa tulla tällä kertaa? Huonomaineisella alalla voikin kärjistetysti sanoa, että lähtökohtaisesti projektit on tuomittu epäonnistumaan ja onnistuminen edellyttää satumaista tuuria. Onnistumisia on kuitenkin nähty. Lue tästä, mitkä asiat ratkaisevat projektin onnistumisen ja miten Monadin kokeneet tekijät mahdollistavat ohjelmistoprojektin menestymisen.

Miten projektit epäonnistuvat?

Epäonnistuneessa ohjelmistoprojektissa:

  • Ohjelmisto ei valmistu lainkaan tai se ei täytä käyttäjien tarpeita eikä liiketoiminnan tavoitteita
  • Kehityskustannukset menevät yli saavutettavan hyödyn
  • Ohjelmisto toimii virheellisesti, kallis ylläpitää, ei mahdollista kustannustehokasta jatkokehitystä

Varma tapa epäonnistua ohjelmistoprojektissa on hypätä suoraan ratkaisuun laatimalla näennäisesti kaiken kattavat speksit, antaa se kehitystiimille tehtäväksi ja poistua paikalta. Kun kehitystiimin tuotos sitten otetaan käyttöön ennalta päätettynä julkaisupäivänä, saattaa yllätys olla melkoinen.

Yhtälailla epäonnistuminen on taattu, jos yrittää täyttää kaikki eri sidosryhmiltä tulevat toiveet ja vaatimukset ilman huolellista jalostusta. Rönsyilevä ja monimutkainen ohjelmisto ei palvele hyvin ketään. Nopeasti oikomalla valmiin oloiseksi tehty sovellus saattaa taas näkyä puutteellisena skaalautumisena ja katastrofaalisena käyttöönottona.

Merkittävimmät tärpit projektin epäonnistumiseen:

  • Aloitetaan kehitys ja lyödään julkaisupäivä lukkoon tietämättä, mitä ohjelmistolla tavoitellaan
  • Tehdään mahdollisimman paljon ominaisuuksia, miettimättä miten ne palvelevat lopputulosta
  • Projektia tehdään siiloissa, vähällä kommunikoinnilla ja ymmärtämättä ohjelmiston sovelluskohdetta
  • Luovutaan hyvistä ohjelmistokehitysperiaatteista pyrkimällä pikavoittoihin laadun kustannuksella ja joudutaan ongelmiin jatkuvasti hidastuvan kehitystyön ja suuren bugimäärän vuoksi

Matkalla onnistuneeseen ohjelmistoprojektiin

Satumaisen onnen lisäksi, projektin onnistumiseen voi vaikuttaa onnistumista tukevilla käytännöillä.

Onnistunut ohjelmistoprojekti voidaan kuvailla lyhyesti:

  • Valmistunut ohjelmisto täyttää käyttäjien tarpeet ja liiketoiminnan tavoitteet
  • Kustannukset eivät ylitä saatavaa hyötyä
  • Projekti tuottaa ohjelmiston, jolla vastataan myös tulevaisuuden tarpeisiin

Toimitustiimistä ongelmanratkaisijoihin

Vaikka olisikin houkuttelevaa antaa vastuu ohjelmistotuotteen vaatimuksista suoraan loppukäyttäjille, suunnittelua ei pidä ulkoistaa projektin ulkopuolelle. Pulmana on usein se, että ihmiset osaavat todella huonosti kertoa, mitä todella haluavat ja tarvitsevat.

Matka valmiiseen tuotteeseen on harvoin suoraviivainen ja edellyttää jatkuvaa kanssakäymistä liiketoiminnan tavoitteiden, loppukäyttäjien tarpeiden ja kehitystiimin välillä. Projektitiimin tehtävä on muodostaa ohjelmistolle asetetuista vaatimuksista ja toiveista yhtenäinen arvoa tuottava paketti. Mitä vähemmän keinotekoisia rajoitteita ja siiloja, sitä tehokkaammin oikeat ratkaisut löydetään.

Usein pienellä osalla oleellisimmista ominaisuuksista saavutetaan jo suuri osa tavoitteista. Kun tärkeimmät tarpeet malttaa oikeasti tunnistaa, saadaan jo hyvä pohja projektin onnistumiselle. Vasta tämän jälkeen on oikea aika siirtyä laatimaan ratkaisuja. Monesti ongelman kiteyttäminen tuokin lähes itsestään esiin selkeitä ratkaisuja ja rajaa turhia ominaisuuksia pois skoopista.

Monadin asiantuntijat ovat avuksi myös projektin ideointi- ja käynnistämisvaiheessa muun muassa palvelumuotoilun keinoin. Lue lisää aiheesta laatuoppaastamme.

Avoimen ja paikallisen kumppanin kanssa sujuvasti

Kehitystiimi muodostaa ohjelmistoprojektissa ison ja onnistumisen kannalta ratkaisevan tärkeän osan. On tärkeää, että kehittäjillä on oikea ymmärrys siitä, mitä ohjelmistolla tavoitellaan. Se mahdollistaa laadukkaiden ratkaisujen tekemisen tehokkaasti.

Uskomme Monadilla Craftsmanship-periaatteisiin. Meillä on kunnianhimoinen asenne ja halu tehdä oikeita ongelmia ratkaisevaa ohjelmistoa. Heittäydymme projektiin täysillä mukaan. Se näkyy siinä, että omaksumme nopeasti ohjelmiston tavoitteet ja sovellusympäristön. Näkemyksemme kuuluu myös pitää tiukka fokus eniten arvoa tuottavissa ominaisuuksissa. Siten suuntaamme parhaiten tietomme ja taitomme projektin onnistumiseen.

Onkin mukava kuulla, että tämä näkyy myös yhteistyökumppaneillemme. Tuoreen asiakaskyselyn mukaan toteuttamamme ratkaisut ovatkin 100 %:sti vastanneet tarpeita hyvin tai erittäin hyvin. Tyytyväisyys kanssamme työskentelyyn on erittäin korkealla tasolla.

Meille rehellisyys ja vastuuntunto on tärkeää. Aina projekti ei etene ongelmitta ja silloin on oltava rohkeutta nostaa niin sanotusti kissa pöydälle. Pahan kriisin tullen on helpompaa istua saman pöydän ääreen kuin palaveerata etänä mahdollisesti pitkien aikaerojen yli. On helppo nähdä, että paikallisen kanssa yhteistyö on sujuvampaa kuin off-shore-tiimin kanssa, jossa ”yes” ei aina tarkoita sitä mitä luulisi.

Aina valmis ja kestävästi kehitetty ohjelmisto kantaa pitkälle

Valmiista konkreettisesta tuotteesta on helppo todeta, mikä toimii ja mikä ei ollutkaan hyvä idea. Siksi on tärkeää, että kehityksen aikana ohjelmisto on mahdollisimman nopeasti käytettävissä. Mielestämme ohjelmisto pitäisikin olla aina valmis, jolloin tehty työ on käytännössä heti saatavilla ja integroitu aiempiin ominaisuuksiin. Näin sykli ideasta ominaisuuteen saadaan pidettyä lyhyenä ja ratkaisuiden toimivuus voidaan validoida välittömästi.

Samalla aina valmis ohjelmisto pienentää projektin totaalisen epäonnistumisen riskiä: vaikka kehitys loppuisi kesken kaiken, on silti valmiina aina jotain toimivaa.

Aikaa myöten ohjelmistolle tulee uusia tarpeita sekä kehityksen aikana että onnistuneen toteutusprojektin jälkeen. Kestävästi kehitetty ohjelmisto mahdollistaa tuotteen laajentamisen tulevaisuudessa sujuvasti.

Laadukkaat ohjelmistokehitysmenetelmät takaavat sen, että huolella jalostetut ominaisuudet päätyvät käyttöön asti virheettä. Kokeneet tekijät osaavat valita parhaiten soveltuvat tekniikat, joilla on todennäköisemmin pitkä tulevaisuus.

Onnistumisen ABC

  1. Pidetään aina mielessä, mitä varten ohjelmistoa ollaan tekemässä ja fokusoidaan tekeminen tärkeimpiin ominaisuuksiin
  2. Muistetaan jatkuva kommunikointi, vältetään siiloutuminen ja varmistetaan, että kaikilla on oikea kuva ohjelmiston tavoitteista
  3. Projektin aikana ohjelmisto on aina valmiina, jolloin siitä saadaan jatkuvasti konkreettista käyttökokemusta
  4. Laadukkaat ohjelmistokehitysmenetelmät ja kestävä ohjelmistokehitys mahdollistaa reagoimisen alati muuttuviin tarpeisiin
  5. Kokenut ja paikallinen kumppani takaa joustavan yhteistyön

Tutustu tarkemmin laadukkaan ohjelmistoprojektin rakennuspalikoihin oppaastamme!

Kirjoittanut Raine Kelkka