Kuva kesäharjoittelijoista

Neljä nuorta osaajaa valloittaa Monadin kesän 

Kirjoittanut Karri Harju
Julkaistu

Oivalluksia, intohimoa ja oppimista tulevaisuuden rakentajina

Kesä on täydessä vauhdissa, ja yritykset ovat ottaneet ilolla vastaan uudet kesätyöntekijät. Tiimimme kasvaa kesäksi neljällä lupaavalla osaajalla, jotka haluavat olla mukana rakentamassa parempaa digitaalista tulevaisuutta. Tutustu  Aaroniin, Atteen, Essiin ja Oskariin ja lue heidän kesäharjoittelunsa ensimmäisen kuukauden kokemuksista.  

Tämä kesä tarjoaa arvokasta kokemusta, mahdollisuuden oppia uutta ja kehittää tulevaisuuden urasuunnitelmia neljälle kesäharjoittelijallemme. Toukokuussa aloittaneet Aaron Hirvi, Atte Jokinen, Essi Huhtanen ja Oskari Perinkangas ovat tuoreita IT-alan lupauksia, joilla on monipuoliset taustat ja kunnianhimoinen asenne alaan. Heille työn merkityksellisyys on tärkeää, ja he haluavat olla mukana rakentamassa tulevaisuutta omilla taidoillaan. 

Kuva kesäharjoittelijasta
Monadin kesäharjoittelijat Essi, Oskari, Aaron ja Atte haluavat työltä merkityksellisyyttä.

Innostus, uravaihdokset ja korona-aika: tarinoita neljästä alan opiskelijasta

Kandityönsä jo valmiiksi saanut Aaron on kolmannen vuoden opiskelija. Hän hakeutui opiskelemaan tietotekniikkaa Tampereen yliopistoon lukion ja varusmiespalveluksen jälkeen. Aaron kertookin, ettei edes tiennyt tykkäävänsä tietotekniikasta näin paljon ennen opiskelun alkua. Opintojen myötä hänellä on ollut käynnissä aina jokin oma koodausprojekti – yleensä jotain, mistä olisi itselle hyötyä. Toisaalta myös puolivalmiiksi jääneitä projekteja on myös hänen sanojensa mukaan ihan hirveästi. Vastaavasti Atte, Essi ja Oskari ovat opiskelleet ja osin työskennelleet muilla aloilla ennen IT-alan opintoihin siirtymistä. 

Atte aloitti opintonsa 2016 TAMKissa laboratoriotekniikassa, mutta opintoihin sisältynyt koodauksen alkeiskurssi herätti kipinän vaihtamaan alaa. Välivuoden jälkeen hän haki opiskelemaan tietotekniikkaa. Ensi syksynä tällä opiskelijajärjestöjen aktiivilla alkaa diplomivaiheen loppusuora viidentenä opiskeluvuotena.

Kiinteistöalan asiakkuuspäällikkönäkin toiminut Essi on ensimmäiseltä koulutukseltaan tradenomi. Hänen tietojenkäsittelytieteen maisteriopintonsa ovat kurssia vaille valmiit Tampereen yliopistossa ja hän aloittaa gradun työstön syksyllä. Essi on jaksottanut ammatinvaihtoa opintovapaalla tehden opintoja lukukausien rytmissä ja palaamalla parina aiempana kesänä kiinteistöalan tehtäviin. 

Oskari on vastaavasti valmistunut Helsingin yliopistosta farmaseutiksi. Hän ehti työskennellä lääkealalla pari vuotta, mutta koronan puhkeaminen herätti pohtimaan uravalintoja. Tämä toisen vuoden tietotekniikan opiskelija ei ollut ennen opintojen alkua koodannut riviäkään. Oskari aikoo tehdä soveltavan matematiikan DI-tutkinnon, sillä alan tutkimus ja kehitys kiinnostaa esimerkiksi akateemisessa ympäristössä. Oskari nostaa esiin myös työn merkityksellisyyden tärkeyden:
– Olisi hienoa päästä tekemään esimerkiksi kestävää kaupunkikehitystä ja tehdä päätöksiä fiksusti dataan pohjautuen.

Nelikon puheissa nouseekin esiin työn merkityksellisyys useasti. Heistä jokaiselle on tärkeää voida olla mukana rakentamassa jotain oikeasti tärkeää ja tuoda omat taidot ja osaaminen esiin. 

– Tykkään tosi paljon koodata ja tehdä tosi teknisiä ratkaisuja. Haluan kehittää taitojani, siten että pystyn suunnittelemaan arkkitehtuuria tai järjestelmäsuunnittelun ylemmän tason asioita sekä vetämään projekteja, Atte kertoo ja Essi on myös samoilla linjoilla:
– Projektien ja asiakkuuksien vetäminen tuntuu itsestä aika luontevalta tulevaisuudessa ja siinä yhdistyisi myös aiempi työkokemus. 

– Haluan saada tietotekniikan dippaopinnot loppuun, mutta haluaisin sovittaa työhön myös liiketoimintaosaamista esimerkiksi soveltuvilla kauppatieteen opinnolla, komppaa Aaron.

Yhteinen nimittäjä on myös korona-ajan vaikutukset. Siinä missä epidemian käynnistämä etätyö herätti Oskarin pohtimaan uravalintojaan, Essi on hyödyntänyt etäopiskelun mahdollisuuksia. Hän teki osan opinnoistaan Slovakiasta sekä Australiasta käsin. Sekä Aaron että Atte nyökyttelevät ja toteavat, että korona-ajan etäopiskelu mahdollisti keskittyä oleelliseen sekä tarjosi joustavuutta, joka on onneksi säilynyt. 

Harjoittelussa pääsee mukaan käytännön hommiin

Töiden aloittaminen Monadilla tuntui kaikista neljästä jännittävältä. Monelle tämä oli ensimmäinen oman alan työpaikka. 

– Aivan käytännössä jännitin, että ymmärränkö ohjelmistotalon jargonia, Essi pohtii, mutta kertoo pelon osoittautuneen turhaksi. Vastaavasti Oskari ei ollut vielä opintojen yhteydessä tehnyt frontend-koodausta, joten harjoittelu alkoi usean ohjelmointikielen opiskelulla. 

– Se vaati keskittymistä ja vei energiaa ensimmäisten viikkojen aikana. Pian kuitenkin opin, ettei tarvitse olla heti täydellinen koodari, vaan tärkeintä on oppiminen, Oskari kertoo. 

Hän mainitseekin, että Monad.bind(trainee)-koulutukset sekä kokeneemmilta kollegoilta saatu tuki ovat auttaneet. Tämä on myös ensimmäinen kerta, kun hän on päässyt työskentelemään varsinaisen tuotantokoodin parissa. Oskari ja Aaron jatkokehittävät Monadin omaa tuntikirjausjärjestelmä NoTimea

– Voidaan yhdessä Oskarin kanssa pallotella ongelmia ja toisaalta myös saamme neuvoja ja vinkkejä tarvittaessa muilta koodareilta, jotka ovat olleet kehittämässä NoTimea ihan alusta asti, kuvaa Aaron.

Essi on niin ikään innoissaan, kun pääsee tutustumaan asiakkaan laajempiin codebaseihin: 

– Opiskellessa harvoin näkee näin laajoja koodikokonaisuuksia. Oppimisen kannalta onkin tärkeää nähdä muiden kirjoittamaa laadukasta koodia.

Atte on päässyt myös asiakastöihin mukaan, joihin hän on saanut tukea kollegoilta Santerilta ja Sanderilta. Hän kehuu porukan intohimon alaa kohtaan olevan tarttuvaa:
– Ilmapiiri on rento, mutta työt tehdään asiallisesti ja ylpeydellä. 
Ajatus herättää nyökyttelyä myös muissa ja Aaron summaa:
– Täällä tiedon jakaminen on tosi tärkeää ja se on todella opettavaista meille kaikille. 

Oppimassa asioita, joita ei opita koulun penkillä

Kesäharjoittelijoiden arkeen meillä kuuluvat niin asiakastyöt kuin Monad.bind(trainee)-ohjelman yhteiset luennot.  Koulutusohjelman tarkoituksena on antaa tietoa ohjelmistokehityksen perusteista ja käytännön vinkkejä. Lisäksi se sisältää merkittävän kokonaisuuden funktionaalisesta ohjelmoinnissa ja miten funktionaalinen ohjelmointi parantaa ohjelmiston laatua.

Koulutusohjelma toteutetaan lyhyinä tuokioina, joista jokainen käsittelee eri aihetta ja vetäjinä toimivat Monadin kokeneet ohjelmistokehittäjät. Sisältö on suunniteltu erityisesti kesäharjoittelijoita silmälläpitäen.

– Konkreettisen työelämäkokemuksen saaminen on tärkeää monelle alaa opiskelevalle. Olemme kuitenkin tunnistaneet, että yhtälailla tärkeää on myös tarjota sellaista syventävää tietoa, joka valmistaa asiakastyöhön, kuvaa Head of People and Culture Viivi Juutila ja jatkaa:

– Olemme kestävän ohjelmistokehityksen talo, ja vastuumme on siirtää omia hyväksi havaittuja oppeja ja käytänteitä myös tuleville ohjelmistoalan ammattilaisille. On hienoa nähdä ihan jokapäiväisessä arjessa Aaronin, Aten, Essin ja Oskarin oivalluksia ja onnistumisia!