Kuvituskuva

Sormi pulssilla – työntekijäkokemus ja asiakastyytyväisyys lyövät kättä

Kirjoittanut Mikael von Bonsdorff
Julkaistu

Meillä toiminta perustuu työn korkeaan laatuun ja yrityskulttuuriin. Kun tiimimme voi hyvin, he ovat myös motivoituneita tarjoamaan asiakkaillemme parasta. Lisäksi olemme varmoja, että asiakkaamme pysyvät tyytyväisinä saadessaan rinnalleen innostuneita osaajia ja käyttöönsä vankkaa ammattitaitoa. Sen sijaan, että luottaisimme mutuiluun, mittaamme niin asiakas- kuin henkilöstötyytyväisyyttä säännöllisesti. 

Tekemisemme perusta nojaa kestävään ohjelmistokehitykseen. Se ei ole ainoastaan ekologisesta näkökulmasta kehitettyä koodia, vaan kokonaisvaltaisesti kestävän kehityksen arvot huomioivaa ohjelmistokehitystä. Siksi painotamme esimerkiksi vahvaa asiakaslähtöisyyttä sekä ohjelmistokehittäjien hyvinvointia. 

Hyvä työntekijäkokemus palvelee myös asiakasta

Yrityskulttuuri ja sen kehittäminen on yksi kilpailuvalttimme. Se, että pystymme tarjoamaan mielenkiintoisen ja erottuvan työpaikan tämän päivän ja huomisen ammattilaisille on itsessään jo hyvä juttu. Mutta näemme tästä seurauksena sen, että voimme tarjota oikeasti ammattitaitoisen ja motivoituneen tiimimme asiakkaiden käyttöön. 

Kevään aikana otimme käyttöön Lapin yliopistossa Marko Kestin kehittämän QWL-menetelmän (Quality of Working Life), jonka avulla arvioimme työntekijöidemme kokemusta. Tämä menetelmä koostuu kolmesta osa-alueesta: fyysisestä ja emotionaalisesta turvallisuudesta, yhteistyöstä ja identiteetistä sekä tavoitteista ja luovuudesta. Tuloksemme tässä arvioinnissa oli erinomaisella tasolla, 76,1 prosenttia. 

Lisäksi tarkastelemme neljä kertaa vuodessa henkilöstömme nettosuositteluindeksiä (eNPS), jonka arvo oli toukokuun selvityksessä 84 (helmikuussa 95). Vaikka luvut ovat erinomaisia, jatkamme toimintamme parantamista ja pyrimme tukemaan jokaisen yksilön ammatillista kehitystä. 

eNPS-mittari
eNPS-mittaus toteutettu toukokuussa

Tärkeitä työkaluja kehitykseen ja tulevaisuuden näkemyksen luomiseen

Käymme arjessa aktiivista dialogia asiakkaidemme kanssa. Sen vuoksi pystymme tarvittaessa reagoimaan erilaisissa tilanteissa ja kehittämään toimintaamme vastaamaan asiakkaan tarpeita. Silti uskomme, että välillä on hyvä mitata asiakastyytyväisyyttä myös erillisellä kyselyllä ja luoda näkemystä tulevaisuuteen myös sen avulla. 

Yhteistyömme on ollut saumatonta ja sujuvaa osaavien ammattilaistenne kanssa. Projekteissamme mukana olevat henkilöt ovat olleet avoimia ja tarjonneet hyvää rakentavaa palautetta. 

Asiakaspalautteista

Suoritamme vuosittain asiakastyytyväisyyskyselyn ja seuraamme kehitystä. Tavoitteenamme oli saada yleisesti tietoa siitä, kuinka tyytyväisiä asiakkaamme ovat palveluumme, mutta yhtä tärkeää oli kuulla heidän kehitysideoitaan ja tunnistaa alueita, joilla voimme edelleen kehittyä. Koska panostamme korkealaatuiseen ohjelmistokehitykseen, halusimme myös palautetta siitä, miten tässä onnistumme asiakkaidemme näkökulmasta.

Työn laadun NPS-mittari: 84
Oletko tyytyväinen työskentelyyn kanssamme?
Oletko tyytyväinen työmme laatuun? NPS: 89
Oletko tyytyväinen työmme laatuun?
Suosittelun NPS 79
Suosittelisitko Monadia yhteistyökumppaniksi?

Teimme kyselystä yhteenvedon, jossa nousi esiin kolme pääteemaa. Nämä teemat muodostuivat niin meihin liitetyistä tekemistämme kuvaavista ominaispiirteistä kuin niitä tukevista avoimista vastauksista. On ilahduttavaa havaita, että asiakkaamme näkevät tekemisemme tavassa niitä piirteitä, jotka ovat myös meille tärkeitä:

Luotettava: Asiakkaat kuvaavat meitä luotettavaksi kumppaniksi, joka vastaa heidän tarpeisiinsa erittäin hyvin. Tämä heijastuu asiakkaiden pitkäaikaisessa yhteistyössä yrityksen kanssa.

Ahkera: Tiimimme koetaan ahkeraksi ja uutteraksi. Asiakkaat arvostavat tiimin aktiivista ja oma-aloitteista otetta työskentelyssä, mikä vaikuttaa positiivisesti yhteistyön sujuvuuteen.

Avulias ja yhteistyökykyinen: Tiimimme nähdään erittäin yhteistyökykyisenä ja avuliaana. Asiakkaat kokevat, että tiimin jäsenet toimivat osana heidän omaa tiimiään ja tarjoavat rakentavaa palautetta, mikä edistää yhteistyön onnistumista.

Haluamme kiittää lämpimästi niin henkilöstöämme kuin asiakkaitamme arvokkaista vastauksista. Teidän panoksenne avulla voimme jatkuvasti kehittää toimintaamme ja tarjota entistä parempaa palvelua. Arvostamme avoimuutta ja rehellisyyttä palautteissanne, ja sitoudumme jatkossakin tukemaan työntekijöidemme hyvinvointia sekä asiakkaidemme tarpeita. Yhdessä voimme luoda entistä parempia kestäviä digitaalisia kokonaisratkaisuja ja saavuttaa menestystä.